Armfelt

Häng med i Livrustkammarens arbete inför detta års stora utställning om Gustaf Mauritz Armfelt!

Veckans citat

 

Gustaf Mauritz Armfelt

”… du förtjänar att jag inte skriver ett enda ord, min gud vilka sorgliga funderingar, det är så att den mest okänsliga själ förtvivlar, vad har jag gjort för att misstänkas för att inte hålla av dig, frånvaron gör dig verkligen orättvis min vän, än en gång vad har jag gjort, hur har du hjärta att tala så till mig mitt så sublima, så upphöjda synsätt, min fina karaktär, allt detta har inget att göra med hur fäst jag är vid dig, jag håller av dig och kommer att göra det hela livet för din karaktär, för min egen lycka, och av tusen skäl som är goda och hållbara, men eftersom jag inte lyckas tillräckligt övertyga dig om det ska jag försöka hitta andra, vägar att göra oss glada och lyckliga på alla sätt, min vänskap för dig är utan gräns den är min enda lycka, för att bevisa för dig är jag redo till allt, vad fordrar du av mig vad måste jag göra för att övertyga dig om det, jag är redo till allt befall fordra och du blir åtlydd…”

Hedvig Ulrika De La Gardie i ett brev till G M Armfelt 1789.

Single Post Navigation

Kommentera

