Armfelt

Häng med i Livrustkammarens arbete inför detta års stora utställning om Gustaf Mauritz Armfelt!

Veckans citat

Magdalena Rudenschöld

“Mitt framträdande gjorde ett livligt uppseende hos alla åskådarna […] jag fick från alla håll handklappningar, och man försäkrade mig, att jag denna gång varit vackrare än någonsin. Men det som mer än alla dessa artigheter övertygade mig härom, var det intryck, som mitt uppträdande gjorde på baron Armfelt och som icke undgick min uppmärksamhet. Jag njöt i fulla drag av denna triumf. Utan tvivel var det orätt, mycket orätt till och med, att icke kväva en känsla som var brottslig, sedan föremålet ej längre var fritt. Men när resonerar kärleken i ett hjärta som är eldigt och ohejdat? Och synas icke omständigheterna någon gång bidraga till att leda oss till det öde, som är oss bestämt?”

Ur Magdalena Rudenschölds memoarer

Single Post Navigation

Kommentera

