Armfelt

Häng med i Livrustkammarens arbete inför detta års stora utställning om Gustaf Mauritz Armfelt!

Vad gör en marknadschef?

Susanne arbetar som marknadschef på kommunikationsenheten i myndigheten LSH (Livrustkammaren, Skoklosters slott och Hallwylska museet). I utställningen om Armfelt ansvarar hon för marknadsföringen och kommunikationen.

Vad sysslar en marknadschef med?

– Jaa, en marknadschef är den som är ansvarig för den interna och externa kommunikationen. Jag jobbar både med de operativa frågorna och med de strategiska frågorna, jag sitter även med i ledningsgruppen och ansvarar för verksamhetsplanering och budget. Att skapa en bra teamkänla där alla trivs och får utlopp för sina kunskaper och idéer är viktig.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

Det som jag tycker är utvecklande med mitt jobb är själva kommunikationen med våra målgrupper. Att hitta rätt kanaler och att vi har ett intressant erbjudande/innehåll som lockar våra besökare till våra museer och att vi har en dialog i sociala medier.

Vad krävs det för utbildning för att bli marknadschef?

 

Ja, för att arbeta som marknadschef behövs en utbildning inom marknadsföring och kommunikation. Sen då, dessutom krävs det en lång erfarenhet av att ha arbeta med just dessa frågor. Jag har länge varit verksam inom marknadsföring och kommunikation.

Hur kom det sig att du blev marknadschef i myndigheten?

Ja, det var egentligen för att jag först gjorde en del konsultuppdrag för Livrustkammaren. Sedan sökte jag det här jobbet när det blev tillgängligt. Jag hade vid den tiden arbetat en del med museer och jag var väldigt intresserad av branschen.

Vad gör du i utställningsprocessen?

Jag sitter ju med i projektgruppen där jag har ansvar för marknadsföring och kommunikation. Mitt ansvar blir att utifrån vår marknadsföring och kommunikation se till att vi nyttjar det på ett bra och effektivt sätt. Sen blir jag en slags koordinator/samordnare och ser till att mitt team arbetar i rätt riktning och når ett bra resultat.

Vad är det mest fascinerade med Armfelt, tycker du?

Nemen det måste vara att Armfelt är en otroligt mångsidig och intressant person som jag tror att man även idag kan hänföras utav då han hade ett så spännande liv. Jag tror att han kan fängsla människor med sina intressanta och spännande berättelser.

Har du något favoritföremål i Armfeltutställningen?

Det finns en kopp som jag tycker är mycket fin. Det är en kopp som Armfelt lät göra med sina vänner för att föreviga deras vänskap.

”Det finns så många olika kommunikationskanaler att använda sig av där effekten blir så omedelbar”

Single Post Navigation

Kommentera

