Armfelt

Häng med i Livrustkammarens arbete inför detta års stora utställning om Gustaf Mauritz Armfelt!

Vad gör en kommunikationsstrateg?

Margareta arbetar som kommunikationsstrateg i Livrustkammaren. I utställningen om Armfelt är hon pressansvarig och ansvarar då för pressrelationer och ser till så att allmänheten kan få reda på att utställningen finns.

Vad gör du som pressansvarig?

– Vad jag gör? Dels så skriver jag olika presstexter och håller kontakt med de olika tidningarna och medier. Sen försöker jag skriva presstexterna så att de passar till bilderna; det tycker jag är viktigt och det säger så himla mycket mer om texten samspelar med bilden.

 Vad har du för utbildning?

– Ja, dels så har jag en ren kulturhistorisk utbildning som riktar in sig på just museer men jag valde inte museibanan först. Jag ville jobba på ett annat sätt och då kompletterade jag min utbildning med ett års marknadsutbildning.

 Hur kom det sig att du började jobba i Livrustkammaren?

– Jo, det var såhär: jag gick den här marknadsutbildningen och efteråt var det ganska naturligt för mig att välja ett arbete inom kultursektorn. Jag arbetade först på teater i tio år men jag sa upp mig, gifte mig och flyttade tillbaka till Stockholm och började leta efter ett nytt arbete. Det var i den svängen jag såg att Livrustkammaren utannonserade just min tjänst så jag sökte den och fick den.

Vad är de absolut roligaste med att vara pressansvarig?

– Det är spännande, man vet aldrig vad som ska hända och den ena stunden är aldrig som den andra. Men det är riktigt roligt att ha den här kontakten med pressen och det är roligt att skriva texter och ta fram bilder så att de blir uppmärksammade av pressen.

Vad tycker du är det mest spännande med utställningen om Armfelt?

– Ja hmm, jag tycker att han verkar vara en så otroligt märklig person, hela hans liv verkar som en saga och jag kan ibland inte tro att det är sant. Han verkar vara en fin människa och ser man till hur han behandlade sina kvinnor och hur han var mot sina barn så verkar han vara en bra person. Människan Armfelt tycker jag är jättespännande.

Vad är den viktigaste uppgiften för dig som pressansvarig i utställningen om Armfelt?

– Det är verkligen att försöka nå ut med utställningen till så många som möjligt och där tycker jag att det inte är helt enkelt. Att just nå Johan 23 (Detta är en framtagen persona till utställningen. Det är den tänkta åldersgruppen som utställningen till en stor del ska rikta sig mot) är en riktig spännande utmaning.

Har du något favoritföremål i Utställningen?

– Jag tycker nog att porträtten på honom hittills är de finaste, han är ju en mycket vacker man så de är nog mina favoritföremål.

”En ny utställning är alltid ett nytt äventyr, en spännande resa”

Single Post Navigation

Kommentera

