Armfelt

Häng med i Livrustkammarens arbete inför detta års stora utställning om Gustaf Mauritz Armfelt!

Vad gör en scenograf?

Fritz arbetar till vardags som arkitekt men nu arbetar han som scenograf i utställningen om Armfelt där han har ansvar för utformningen av den fysiska miljön i Livrustkammaren

Lite mer exakt vad gör en scenograf?

I just det här projektet försöker jag sammanställa allas önskemål om innehåll, uttryck och föremålshantering med  klimathänsyn, belysning och färgsättning… Jag tror att utställningsformen är ett eget kommunikationsuttryck och jag försöker göra det till ett formuttryck som besökarna möter och stannar i.

Vad tycker du är det roligaste med ditt jobb?

Det roligaste är att man får inblick i en tematik och en del av historien som jag inte visste någonting om. Jag får en massa kunskap om historia som jag inte hade förut och det är verkligen en drivkraft och en viktig motivation för mig.

Vad har du för utbildning och vad krävs för att arbeta som scenograf?

Det finns en scenograf utbildning… den har inte jag gått.  Jag har fördjupningar från arkitektutbildningen som handlar om visuell kommunikation. Jag har också jobbat mycket med utställningar så jag har lärt mig mycket genom ”learning by doing”. Jag har jobbat 12 år med just utställningar. Scengraf är så kopplat till en yrkesgrupp som jag egentligen inte tillhör. Jag skulle vilja kalla det utställningsformgivare eftersom när scengraferna jobbar med teater är jag och ritar hus. Jag har även form och färg utbildning som scenograferna har.

Har du tidigare varit inblandad i liknade projekt?

Ja, det har jag varit här på livrustkammaren. Jag har bland annat varit med och skapat en utställning som heter brödrafolkens väl.

Hur kom det sig att du blev inblandad i Livrustkammarens utställning om Armfelt?

Jag blev inbjuden och då hade jag lite idéer om utställningen men jag fick ta en ”crash cours” om just Armfelt.

(Margareta frågar om hon får avbryta lite! (ännu en medarbetar som vi kommer presentera senare) ”Du har ju vart här tidigare, vi visste att du gjorde ett jättebra jobb”

Ja, det var väl anledning till att jag blev tillfrågad (säger en glad Fritz).

Vad är det viktigaste i ditt arbete i utställningen och varför?

Jag tror att den viktigaste uppgiften är att skapa en ganska lugn miljö och en atomsfär som gör att man stannar kvar och inte hastar vidare.

Vad är det svåraste med utställningen om Armfelt?

Hmm. Ja vad kan det vara? Det som är så svårt här är att utställningsrummen är väldigt påtagliga, de är väldigt närvarande. Man måste ta till ganska starka effekter för att få till det.

Vad är det roligaste i utställningen om Armfelt?

Det roligaste är att få lära känna de här karaktärerna som är väldigt fascinerande och överraskande på många sätt och vis. Det innebär att man får lära sig många roliga saker. Det blir också ganska många roliga diskussioner i projektgrupperna allt eftersom den här personens karaktär avslöjas. Man blir väldigt lätt charmerad liksom.

Single Post Navigation

One thought on “Vad gör en scenograf?

  1. Hej

    Jag pluggar arkitektur på KTH och har en brännande vilja att inrikta mig till film och scenografi. Jag har gjort research och kollat runt men det verkar vara väldigt svårt att hitta någon hjälp eller väg som jag kan vända mig till. Till slut hittade jag dig, jag hoppas att du skulle kunna ge mig några tips om hur jag kan gå tillväga, eftersom du jobbar som både arkitekt och scenograf (såsom jag har uppfattat det).
    Min dröm är att använda mina kunskaper som jag har fått inom min arkitektutbildning, till att göra scenkonst, jobba med filmer osv.

    Hoppas verkligen du kan ge mig några tips.
    Tack för all hjälp i förväg.

Kommentera

