Armfelt

Häng med i Livrustkammarens arbete inför detta års stora utställning om Gustaf Mauritz Armfelt!

Vad gör en projektledare?

Åsa arbetar som chef på utställningssenheten i Livrustkammaren. Parallellt med detta så är hon även utställningens projektledare.

Vad betyder det att vara just projektledare?

– Det betyder att jag har ansvar för budget, tid, projektplan. I rollen som projektledare gäller det att följa direktivet som utställningen har fått och se till så att projektet flyter på som det ska.

Vad gör då en projektledare i utställningsprocessen?

– Det gäller att leda hela byggproduktionen till just en utställning. Att formgivare, innehållsgruppen, möten och alla andra viktiga delar går i rätt riktning. Det är viktigt att ha ett slags ”paraplyseende” över hela processen och försöka se en helhet. Man får arbeta både strategiskt och operativt genom hela processen.

Har du tidigare arbetat som projektledare?

– Haha. Ja, faktiskt så räknade jag på det innan och kom fram till att jag har projektlett 21 olika projekt här i museet.

Oj! Så vilket är enligt dig, det hittills bästa projektet som du har projektlett?

– Det var ett utställning för barn som hette Prinsessor!. Där var jag utställningsproducent från början och vi bestämde oss för att vända upp och ner på stereotyperna. Det var otroligt lyckat och det var mycket uppskattat hos barnen.

Vad har du studerat för att ha den roll som du har idag?

– Jag har läst en magisterexamen i arkeologi. Sen har jag såklart läst till kurser så som projektledare, museipedagog och ledarskap.

Vad tycker du, är mest spännande i rollen som projektledare?

– Hmm. Det är just att se hur ett direktiv/ beställning blir till en utställning. Jag tycker också att just paraplyseendet är både spännande och kul.

Vilket är ditt favoritföremål i utställningen om Armfelt?

– Jag tycker väldigt mycket om de två dräkterna som ska finnas utställda bredvid varandra. Det är Gustav III:s och Armfelts stora serafimerdräkter. Som besökare kommer du att kunna få en uppfattning om de två kamraterna och hur långa de var. Dräkterna får liksom liv.

”Det bästa med att vara projektledare är att ha målet framför oss, en färdig utställning, och leda alla ditåt! Mycket händer på vägen; avvägningar, kill your darlings, beslut, prioriteringar. Men med den helhetssyn som jag förväntas ha i min roll så får vi tillsammans ett bra resultat.”

Single Post Navigation

Kommentera

