Armfelt

Häng med i Livrustkammarens arbete inför detta års stora utställning om Gustaf Mauritz Armfelt!

Vem sjutton är Armfelt?

Det är det nog många som tänker. Själv kom jag först i kontakt med honom inför en tidigare utställning om 1809 i Livrustkammaren för två år sedan, men då inte på djupet. När vi började spåna kring en Armfeltutställning var min första tanke ”Gud, så tråkigt!”. De flesta av mina kollegor verkade känna till honom mycket mer än vad jag gjorde. För att bevisa för mig själv att det inte var jag som var dum utan de som var nördar så frågade jag familj och bekanta om de vet vem Armfelt är. Ha! Inte ens min finska mamma visste.

Utmaningen är således att göra en utställning om en för allmänheten rätt okänd man och att denna utställning ska bli något alldeles speciellt. Och vem gör vi den för? Jo, för dig men också för Johan 23 år som är vår s.k. persona för den här utställningen. Han representerar vår målgrupp och han är alltid med oss i arbetet.

Armfelt är en intressant person, det insåg jag ju mer jag lärde mig om honom. Och han har relevans idag, speciellt när 2000-talets mansroll diskuteras. Så häng med i bloggen och kom gärna med synpunkter. Tillsammans skapar vi en häftig utställning!

/Anna, museipedagog

Single Post Navigation

Kommentera

